Sunday, December 13, 2009

Kamera DSLR

Cuti sekolah baru-baru ni, ipar aku melangsungkan perkahwinan. Aku sebagai saudara mara terdekat dan duduk dekat dengan rumah mak mertua adalah menjadi kewajiban menghadirkan diri dari A to Z majlis tersebut.
Lepas sibuk2 buat kerja apa yang patut, aku berehat sekejap di rumah jiran mak mertua aku selang sebuah rumah. Nama tuan rumahnya Oky. Sembang punya sembang, si oky sudah bawak keluar dia punya dslr nikon D90. Kebetulan lagi setengah jam pengantin nak sampai. Dia pulak bagi aku cuba dslr nikon D90 tu. Aku pun apa lagi, snap sana, snap sini mengalahkan jurufoto yang telah diupah oleh pengantin.

Sebelum ni aku cuma pakai kamera digital biasa jer. Tak terfikir langsung nak pakai dslr. Dengan kamera dslr nikon D90 oky tu, aku berjaya tangkap gambar yang cantik2. Sedangkan aku tak pernah ikut kursus fotographer. Aku agak kagum dengan kebolehan kamera dslr tu. Gambar yang aku hasilkan hari itu mendapat pujian kaum keluarga bila mereka lihat hasil pada malam harinya.

2, 3 hari lepas tu aku mula la jalan dekat kedai gambar untuk tengok kamera-kamera ni. Harganya bermula RM2000 - puluhan ribu ringgit itu belum masuk lense. Lense 18mm - 200mm jer dah RM3000. Mahalnyer.. Aku ingat nak sambar satu, tapi yang entry level la. Lagi pun sebagai hobi je. Insyaallah..

No comments:

Post a Comment